Bli med på en helt spesiell konsertopplevelse som bare kan sees på en scene! Mandag 5. oktober kl. 19 på Ni Muser.
***
Fløytemusikk av Karlheinz Stockhausen spilt av Frida Andreassen Lereng
Elektroniske velkomster skrevet av Aslak Bjørge Hermstad
Kun forhåndssalg! Kjøp din billett her
Ordinær: 220,-
Student/honnør/barn: 120,-
***
Hvorfor skal man ta seg bryet med å traske ned til konsertarenaen for å oppleve musikk, når man like gjerne kan sitte i sin egen stue med full guffe på stereoanlegget? Lenge før innspillings- og avspillingsteknologien nådde dagens nivå, så Karlheinz Stockhausen for seg at konserten en gang i fremtiden ville bli overflødig, og at man var nødt til å tenke nytt. Derfor skapte han musikk som kun kan oppleves på en scene. Etter koronaviruset har vi selvsagt alle innsett hvor viktig (og deilig) det er med fysiske konserter.
Vi er derfor ekstra glade over å kunne presentere konsertforestillingen Fløyten og Stockhausen på Cornerteateret, og vise frem musikk som må oppleves på en scene!
Hvorfor må musikken oppleves på en scene?
Da Karlheinz Stockhausen komponerte denne musikken var ikke lenger lyden det eneste viktige på en konsert. Hele rammen rundt konsertene skulle også komponeres, og alt som skjedde på scenen skulle være nøye koreografert og gjennomtenkt. Ja, til og med sceneantrekket er spesialsydd for hvert stykke.
Så bli med når Frida tar et dypdykk i Stockhausens fløytemusikk, med kostymer og sminke og alt som hører med. Møt fire forskjellige karakterer fra Stockhausens musikk, og la deg fortrylle.
________
På konserten har Frida med seg den unge komponisten Aslak Bjørge Hermstad. Han har komponert elektronisk velkomstmusikk til konserten, inspirert av den elektroniske musikken Stockhausens skrev for å transportere publikum mellom hverdagen og konsertsalen. Musikken er meditativ, utforskende og saktegående, og vil spilles av før konserten begynner og mellom Stockhausens stykker.
_________
Program:
Velkomst I (begynner 20 minutter før konsertstart)
Aslak Bjørge Hermstad
Xi
I Xi beveger musikken seg så langsomt at man til slutt ender opp med å miste fullstendig begrep om tid og sted. Man mister taket på rytme og melodi og befinner seg tilslutt i en meditativ drømmetilstand
Velkomst II
Flautina
Flautina er en godartet og forheksende ånd i menneskeskikkelse, med fløyter i alle størrelser.
Velkomst III
Ypsilon
En forførerisk danserinne med bjeller på kroppen er helt oppslukt i dansen og musikken og lydene som skapes.
Velkomst IV
Tungespissdansen
Når djevelen Luzifer åpner munnen og stikker tungen ut, er det en svart katt som kommer til syne helt ytterst. Hva har den å fortelle?
____
Frida Andreassen Lereng er fløytist, med bachelor i utøvende musikk fra Griegakademiet, og master fra Norges musikkhøgskole. I forbindelse med prosjektet har hun hatt timer hos Kathinka Pasveer, som urfremførte alle verkene. Deler av programmet har vært vist og blitt utviklet på Stockhausen-kurset i Kürten, sammen med andre utøvere, komponister og teknikere som har fordypet seg i Stockhausens musikk.
Aslak Bjørge Hermstad er komponist med bachelor fra Griegakademiet, bosatt i Bergen. Han komponerer både elektronisk og akustisk musikk, og er i dette prosjektet opptatt av spørsmål rundt tid og lytting, samtidig som han er glad i lydlandskap. Du kan tidligere ha hørt musikken hans på festivalen Borealis og på konsert med Avgarde.
Foto: Inge Hovdar